Assalamualaikum & selamat datang ke ruangan Sya MunCit..Ini kisah hidup Sya, suka duka dalam mengejar impian,suka duka dalam persahabatan & percintaan..semoga hari kita sentiasa indah (^_^)

Wednesday, 13 February 2013

Siddiq


Hye semua.. :)
okey hari ni tiba-tiba tergerak hati nak tulis pasal Penipuan dan Kemaafan,
memandangkan ada cerita disebalik dua patah perkataan ni.. bukan patah seribu okey :p
okey-okey, nak cerita ni, tak nak buang masa lagi,
Lumrah hidup di pentas dunia ni..
semua orang tak kan terlepas daripada menipu, tertipu dan ditipu..
menipu ni pulak boleh terjadi disebabkan beberapa faktor,
sama ada menipu untuk menyelamatkan diri sendiri,
menipu untuk melindungi orang lain,
menipu untuk kepentingan diri sendiri, mahupun
menipu untk memainkan perasaan orang lain.
di mana letak duduknya PENIPUAN korang selama ini?
tepuk dada tanya lah diri sendiri..

Pada yang pernah ditipu, mungkin mereka faham bagaimana perasaannya,
lebih lebih lagi bila yang menipu itu datang dari mulut sahabat yang kita percayai sepenuh hati,
perasaan itu lebih menyakitkan bila penipuannya terbongkar dengan sendiri,
benarlah kata-kata pepatah :

"..penipuan tetap penipuan, tutuplah ia dengan seribu permbohongan sekalipun,
dengan kuasa ALLAH s.w.t KEBENARAN akan terserlah jua akhirnya.."

Lebih menjengkelkan bila orang yang menipu tak mahu berterus terang tentang keadaan yang sebenarnya,
dan asyik mengelak untuk memberitahu kebenaran dengan menggunakan alasan TUTUP BUKU LAMA dan BUKA BUKU BARU. Eh, come on lah..siapa kita hari ini adalah disebakan apa yang kita lakukan di masa lalu.. memang sewajarnya kita melupakan segala kepahitan masa lalu..tapi lupakah kita yang kadangkala, kebenaran itu perlu walaupun telah berabad lama ia terjadi.. seperti kajian tentang sejarah, walaupun telah lama berlaku, sejarawan tak henti-henti membuat kajian untuk mendapatkan kebenaran yang kukuh dan fakta yang tepat kerana tak mahu generasi akan datang hidup dengan fakta yang SALAH dan BOHONG.
begitu juga perhubungan sesama manusia..

Pada yang pernah menipu, berterus teranglah kepada orang yang anda tipu kerana hubungan sesama manusia juga akan di soal di sana kelak. berusaha untuk membetulkan keadaan yang semakin rumit disebabkan penipuan anda dengan sebaik mungkin. Berusaha?? apakah maksud berusaha membetulkan keadaan? bukan setakat memohon maaf atas semua kesilapan dengan menggunakan tiket IKHLAS tapi juga dengan berusaha meyakinkan dan membuat orang yang anda tipu faham mengapa dan kenapa anda berbuat demikian. telah jadi lumrah manusia, ikhlas itu boleh diumpamakan seperti seekor semut hitam yang berjalan di atas batu hitam pada waktu malam yang sangat kelam..ianya ada tapi sukar dilihat oleh manusia. Berkata benarlah walaupun kadang-kadang kebenaran itu menyakitkan kerana itu lebih indah daripada hidup dalam sebuah pembohongan yang sangat MENYAKITKAN.

Berterus teranglah jika dirimu mahu memulihkan kembali sebuah kepercayaan,
nescaya hatimu kan rasa lebih tenang.

terlalu banyak kekurangan pada diri ini..andai pernah hati anda semua terluka dengan Sya,
sejuta maaf Sya pohonkan. Entri ni bukan bertujuan untuk menghukum sesama manusia, cuma sebagai peringatan kepada diri Sya sendiri jugak yang kadangkala lalai dan memandang enteng sebuah penipuan. sekarang Sya sedar yang penipuan ini sebenarnya adalah racun perosak yang mampu memutuskan ikatan persaudaraan. Marilah kita sama-sama mencontohi salah satu sifat yang ada pada Nabi Muhammad SAW , SIDDIQ yang bermaksud BENAR.
Benar adalah suatu sifat yang mulia yang menghiasi akhlak seseorang yang beriman kepada Allah dan kepada perkara-perkara yang ghaib. Ia merupakan sifat PERTAMA yang wajib dimiliki para Nabi dan Rasul yang dikirim Tuhan ke alam dunia ini bagi membawa wahyu dan agamanya.

Pada diri Rasulullah SAW, bukan hanya perkataannya yang benar, malah perbuatannya juga benar, yakni seiring dengan ucapannya. Jadi mustahil bagi Rasulullah SAW itu bersifat pembohong, penipu dan pendusta.

Semoga sama-sama kita beroleh manfaat..wallahu'alam.

Siapa dia, apa yang dia lakukan, apa dosa yang dia lakukan..
kita tak ada hak untuk menghukum dan menghina dia,
kerana yang memberi dosa pahala adalah ALLAH SWT,
bukan manusia.

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca..Sila Tinggalkan Komen Anda :)

Tuesday, 12 February 2013

Jom Tanam Jagung

Hye semua, hari ni Sya nak cerita aktiviti yang Sya buat masa cuti semester di kampung..
aktiviti apa?? cakap Orang Kampung, tak kan aktiviti dinner kat hotel, parti kat mall atau bercuti kat luar negara kot.. ala..mesti dah taw kan sebab baca tajuk entry kat atas tu .. aktiviti TANAM JAGUNG.
kalau nak tahu, dalam kampung Sya, Jagung merupakan salah satu tanaman utama jugak lah yang akan ditanam oleh orang kampung selain tanaman cili dan sayur-syuran lain. So, hari tu dah cerita pasal menuai padi kan.. bila padi dah habis dituai dalam sawah tu, sawah akan dibuat batas pulak untuk tanam jagung.

Meh sya nak cerita langkah2 nak tanam jagung.. mana taw korang nak tanam kat sebelah rumah ker, kat dalam pasu ker, tak pun kat laman kolej Melati..nanti boleh rebus jagung kan, FREE ajew..kihkihkih..

Mula2 of course laa kena ada benih kan..kalau tak macam mana nak tanam? lepas ada benih, kena laa ada ada bekas semaian atau pun TRAY semaian dan jugak tanah dia. tak kan laa benih tu nak tumbuh sendiri tanpa tanah.. macam manusia jugak..saling memerlukan antara satu sama lain..*eh! lebih pulak kan*.

Tray / Bekas semaian

Ni benih jagung GIANT
Benih Jagung

Tanah Semaian
Mula-mula kena lah isi tanah dalam tray dulu kan sebelum letak biji benih tu. Letak tanah macam gambar kat atas ni.. hahaha..



Lepas dah letak tanah, ambil benih dan susun dua-dua bjik benih bagi setiap lubang tray tu taw. 



Susun cantik2 yer kawan-kawan, biar kemas, tersusun, teratur dan rapi gitu..hahah.. *main-main jek*



Lepas dah susun benih tu, tak kan nak biar timbul mcm tu plak kan.. kena lah main tekan-tekan bagi masuk dalam tanah pulak.. ala, macam gambar kat atas ni lah.. hahaha :p



Okey, ni gambar benih yang telah disemai selepas 4 hari..btw, jangan lupa siram pulak benih-benih ni taw.. nanti tak tumbuh anak jagung korang..huhuhu..


Hari ke- 5


Hari ke- 6


Hari ke- 7

Hari ke- 8

Hari ke- 9


Hari ke- 10

Hari ke 11
Okey, hari ke 11 atau 12..anak pokok jagung dah cukup matang untuk diabadikan dalam tanah.. phewww..diabadikan gittu..hahaha.. DITANAM lah :)


Muncit Comel :P

Apa lagi yang ditunggu?? jom lah tanam jagung... dan bersiap sedialah bagi orang yang jarang buat kerja macam Sya untuk sakit pinggang, lenguh tangan dan kejang kaki.. penat wooo tanam jagung. *pelik kenapa mak, mak su, mak njang, mak ngah Sya semua rilek jew tanam walaupun dah berumur*


Anak pokok jagung yang dah selamat diabadikan :)





Selepas ditanam, mestilah ada penjagaan-penjagaan lain lagi seperti letak baja, semburan vitamin dan lain-lain lagi. tapi maaf lah yer, tak dapat nak diceritakan dengan lebih lanjut sebab cuti semester dah nak berakhir dan tak sempat nak tengok anak-anak jagung ni membesar. *paling suka bila anak jagung separas lutut, cantik.. :) *


Sampai sini jew lah nak membebel hari ni.. sebab dah takda idea nak tulis apa kat blog yang dah bersawang dan berdebu yang suci ni. Moga kawan-kawan yang tengah bercuti semester pandai memanfaatkan baki cuti yang tinggal sedikit jew lagi ni..huhuhu.. take care love! :)

Lewat petang di kampung :)

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca..Sila Tinggalkan Komen Anda :)

Sunday, 3 February 2013

Bersyukurlah

Sejak akhir-akhir ni, rasa sedih asyik bertandang..
Sya tak jemput pun rasa ni tapi sibuk jugak bagi salam nak masuk dalam hati..
nak tak nak, kena lah jawab salam jugak.. maklumlah jawab salam kan wajib :)

"..masuklah duhai rasa sedih..hati ini sedia menerimamu.."

Kadang-kadang manusia ni hati tak pernah bersih,
selalu lalai dan leka daripada mengingati ALLAH,
mungkin sebab tu ALLAH sengaja mahu 'memanggil' kita semula untuk selalu dekat dengan-NYA
dengan cara menghadirkan rasa sedih dan kecewa dalam diri kita.
Ya ALLAH..
berdosanya kita..hanya ingat DIA tatkala kita sedih dan terluka..
di mana kita letak DIA saat kita bergembira dan ketawa?
lupakah kita bahawa itu semua adalah nikmat-NYA?
berdosanya Sya...

"..Ya ALLAH, bimbinglah daku ke jalan-MU yang benar.."

Terima kasih Ya ALLAH sebab hadirkan dugaan melalui kawan-kawan Sya,
terima kasih buat mereka yang sering menjatuhkan Sya sebab anda mengajar Sya untuk bangun,
terima kasih kerana melukakan Sya kerana anda mengajar Sya untuk sembuh semula,
terima kasih kerana mengkhianati Sya kerana anda mengajar supaya Sya kenal erti setia,
terima kasih kerana kerana membuat air mata ini mengalir kerana anda mengajar Sya bahawa bernilainya setitis air mata...

Setiap apa yang terjadi, Sya yakin..kita seharusnya sentiasa bersyukur kepada-NYA, sentiasa bersangka baik kepada-NYA, kerana DIA sayang akan hamba-NYA.. bagi Sya, lebih baik kita berada di jalan-NYA dengan deraian air mata daripada gembira tanpa mengira masa sedangkan kita sudah jauh dari Rahmat-NYA..

BERSYUKURLAH SAHABAT :)

Terima Kasih Kerana Sudi Membaca..Sila Tinggalkan Komen Anda :)

Friday, 1 February 2013

Musim Menuai Padi


hye semua..sihat ker?? hihihi..
harap-harap korang sume bertambah GEMOK yer.. 
sebab Sya tak nak gemok sorang-sorang.. hahaha :P
hari ni Sya nak mengimbau memori sikit yer.
bukan apa, bila cuti semester kali ni jatuh pada musim menuai padi,
teringat pulak zaman kecik2 dulu dengan sepupu-sepupu Sya kat kampung.
syoknyaaaa mainn!!! ^_^

Tengok padi belakang Qisya..belum masak lagi time ni.


Budak kecik comey :)
Padi yang belum masak masa cuti study week hari tu :)

Nie la tempat Sya selalu pegi mengail ikan puyu :)

Okey, memandangkan Sya ni anak orang kampung ( cer nyanyi lagu anak kampung sket..hahaha ),
membesar pun dalam suasana kampung yang jauh di utara tanah air.. KEDAH DARUL AMAN.. :)
rasanya bila kecik2 dulu, musim menuai lah yang paling ditunggu-tunggu oleh budak2 yang suka main macam Sya ni sebab banyak aktiviti yang boleh dilakukan..hihihi..

1-TANGKAP BELALANG
-Bila musim menuai dan mesin padi tengah ambik padi, memang banyak sangat belalang yang lompat2 merata2 sebab padi mesin tengah ambik padi.. kalau belalang tu tak lari memang arwah la dia kan..huhu.. kenapa tangkap belalang ni?? buat masak makan tengah hari lah.. makan dengan kicap MAJU..memang sedap sangat2.. hahahaha..tipu jek! belalang yang dah di tangkap ni sebenarnya guna untuk mengail ikan pulak.. kiranya belalang ni untuk buat umpan lah..



2-MAIN WAU
-Hemm.bila musim menuai ni selalunya memang berangin sangat2.. so sangatlah sesuai main wau kat sawah padi yang dah diambil padinya..senang nak lari sana, lari sini...dulu tak pandai buat wau.. jadi mesti suruh abang Sya yang buat. buat wau simple jek.. Sya panggil wau "kemetek" hahaha :)
tunggu petang jek mesti ramai budak2 main kat sawah tu..kalau wau kita terbang tinggi memang rasa bangga gila.. tapi kalau tak nak terbang..memang rasa mcm nak koyak2 jek wau tu ..haha :P

Wau kemetek tu lebih kurang mcm nie lah.. org panggil layang-layang kan :)
curi gambar ni kat google..kehkehkeh..

3-MAIN KUBU PERANG
-Ni aktiviti yang paling Sya suka main dengan sepupu Sya dulu. memandangkan dulu Sya sorang jer perempuan.. sepupu2 Sya yang sebaya Sya yang lain semuanya lelaki..so main pun kasaQ laa..hahaha..
Kalau siapa yang pernah tengok mesin padi menuai padi tahu lah jerami tu apa. Jerami ni merupakan tangkai padi yang dah dipotong lah kiranya..so, budak2 suka main kumpul jerami ni banyak2 dan buat mcm kubu perang.. seronok buat mcm tu.. boleh berguling2 dalam kubu tu mcm dalam filem hindustan.. hahahah :P
lepas tu mula lah main perang2 bila dah ada kubu masing.. buat2 baling bom.. lepas tu meletup.. buat2 mati.. hahaha.. lawak bila ingat balik..
*tapi budak2 sekarang dah tak main mcm ni dah..rugi lah zaman kanak2 korang..kehkehkeh*

Ni lah rupa jerami padi..
nanti kumpul banyak2..buat kubu :)

copy from Incik Google jugak :)

4-NAIK MESIN PADI
- Bila mesin padi dah berhenti lepas amek padi.. mesti berebut2 nak naik duduk atas mesin padi tu.
seronok sebab besar sangat mesin padi tu..maklumlah dulu kan kecik je Sya ni,
mesti la rasa besar mesin tu kan..hehehe..
Sya mesti naik dengan sepupu sya Mat Kort :)
tapi dulu-dulu henpon tak canggih..kalau tak mesti dah amek gambar
duduk atas mesin padi tu..
jadi model mesin padi.. *Eh!

Nie sawah kat sebelah umah Sya..

Padi dah dituai..

Kuning padi di sawahan,dingin kabus di banjaran,kicauan burung di sudut taman,indah satu ciptaan..


Terima Kasih Kerana Sudi Membaca..Sila Tinggalkan Komen Anda :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...